Att växa inom Biltema och hjälpa andra göra detsamma

Carins resa är ett tydligt exempel på hur engagemang och nyfikenhet kan öppna dörrar och leda långt inom Biltema .

Hur har din Biltema-resa sett ut?

Jag började på Biltema i december 2014 och fick en tjänst som butiksmedarbetare i kassa/kundservice/café. Efter några år fick jag förtroendet att bli arbetsledare i samma område och stöttade vår dåvarande kassa-, kundservice- och caféansvarig med den dagliga driften.

2018 blev tjänsten som kassa-, kundservice- och caféansvarig ledig och jag fick erbjudandet. Sedan jag kom tillbaka från föräldraledighet 2020 har jag jobbat fullt ut som kassa-, kundservice- och caféansvarig och utvecklas hela tiden inom min roll. 2024 fick jag växa lite till då jag fick frågan om att vara med och stötta caféverksamheten vid ombyggnationer och nyetableringar. En rolig uppgift där jag får besöka andra varuhus och bidra med den kunskap jag byggt på mig under åren.

Vad är det bästa med att jobba på Biltema?

Friheten! Vi har jämfört med många andra butikskedjor lite mer fria händer att forma varuhuset och verksamheten som vi anser bäst, inom vissa ramar såklart! Jag älskar också att Biltema är väldigt duktiga på att rekrytera inom företaget, att möjligheterna att ”göra karriär” internt är stor. Hela vår ledningsgrupp i Västerås har börjat som butiksmedarbetare och så ser det ut på många ställen inom Biltemas koncern. Även på högre roller och det tycker jag är något att vara stolt över!

Vilka egenskaper är viktiga att ha som Biltema-anställd?

Nyfikenhet är nog det viktigaste enligt mig. Att man vill lära sig mer och är nyfiken på yrket, det är också viktigt för att hela tiden utvecklas oavsett vilken roll man har i organisationen. För att trivas och göra ett bra jobb ute i varuhusen är även den sociala kompetensen viktig. Dels för att det är mycket kundkontakt men också ett stort gäng kollegor, så det är otroligt viktigt att man är anpassningsbar och såklart trevlig.

Hur bidrar du till att Biltema ska vara hela familjens varuhus?

I min roll som ledningsgruppsmedlem jobbar jag för att alla kunder får ett bra bemötande hos oss. Att de möts av ett varuhus där det är ordning och reda med inspirerande produkter för alla åldersgrupper. För mig är det också viktigt att servicen är bra och effektiv samt att vi har ett café där både sortiment och atmosfär är inbjudande för alla.

Under mina år som kassa-, kundservice- och caféansvarig har jag också tagit emot många kollegor från andra varuhus, som är nya på samma tjänst som jag har. Det är kul att få vara med och bidra till att kunskapen inom Biltema ökar.

Related articles

Meet our colleagues!

Take part in exciting interviews with our colleagues and read more about what it's like to work at Biltema here.

What it's like to work at Biltema

Are you interested in working at Biltema? Read more about our organization and find out what different services you can find with us.

Available positions at Biltema

Here you will find all our available positions. Come and work with us!